۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

آزادی، روشن است

راهپیمایی بیست و پنجم خرداد، یک نقطه ی عطف در تاریخ ایران شد. آن روزهمه چیز با همیشه فرق می کرد. انگار تمام نیروهایی که قشنگی و پاکی و شور زندگی را می کشند و فراخنای زندگی کودکانه را تبدیل به تنگنای روزمرگی می کنند، آن روز غافلگیر شده بودند و پیدایشان نبود. یک مردمی بدون مزاحمت آنها آمدند توی خیابان و ناممکن را ممکن کردند. مثلا ما فکر می کردیم ناممکن است که این تعداد جمعیت بیرون بیایند و یک شیشه هم نشکنند. خون از دماغ کسی نریزند. ولی شد! مثل جشن واقعی شیرها بود، و من در خلسه و مستی این جشن غرق بودم و خدا خدا می کردم که سر و کله ی کفتارها هیچ وقت پیدا نشود. اما می دانستم که ناگزیر، آنها هم کم کم از راه می رسند. کسانی که دیر می رسند و زود می خواهند سر سفره بنشینند.

شناختن کفتارها، خیلی هم سخت نیست. کسانی که می خواهند آن شکوه و اصالت جنبش سبز را تحریف کنند و آن را در حد یک شورش مبتذل برای تغییر رژیم، پایین بیاورند. انگار خون ندا و سهراب و محسن و رامین و ... ریخته است که آخرش تقی برود و قلی بیاید! نه مردمی که من دیدم، نمی خواستند یک ارباب را با ارباب دیگر عوض کنند. آنها "آزادی" می خواستند. و آزادی، ویژگی های خودش دارد. نباید به این نگاه کرد که چه کسی تندتر حرف می زند و فحشهای آبدارتر می دهد! بلکه باید دید چه کسی آن نقاط اتکای هستی شناختی "آزادی" را رعایت می کند.

مثلا یک خاصیت آزادی، "شفاف بودن" است. آزادی، روشن است. راهی که ابهام درست می کند، هرگز به آزادی ختم نشده است و نخواهد شد. تمام دیکتاتورهای تاریخ، مبهم حرف می زدند. اگر یک نفرشان بوده که روشن حرف می زده، بیاورید من ببینم!

اگر به شعارهای روز 25 خرداد نگاه کنیم، می بینیم که شعارها بسیار معصومانه و شفاف بودند. مثلا: "دروغگو دروغگو شصت و سه درصدت کو؟" واضح است. کسی برداشت دیگری از آن نمی کند. من به خاطر این که می خواهم وبلاگم را حفظ کنم، مثال دیگری نمی زنم. خودتان به شعارهای آن روز فکر کنید ببینید آیا شفاف نبودند؟ این ها شعارهای نابی بودند که خود مردم می ساختند. هیچ کس به مردم یاد نداده بود. خودشان دغدغه هایشان را به شکل شعار در می آوردند و فریاد می زدند.

اما کم کم، پای تلویزیونهای خارجی هم به عرصه ی شعارسازی باز شد و با تبلیغات خود سعی کردند شعارهای مورد نظر خودشان با بین مردم جا بیندازند. سه نمونه از مشهورترین این شعارها را بررسی کنیم تا ببینیم تمامشان مبهم هستند:

1. "جمهوری ایرانی": همه می دانیم که چیزی به اسم جمهوری ایرانی وجود ندارد و فرق آن هم با جمهوری ژاپنی یا جمهوری آلمانی یا جمهوری نپالی یا ... مشخص نیست. به طور شفاف معلوم نیست که منظور از شعار جمهوری ایرانی چیست. مردمی که این شعار را از تلویزیونهای خارجی شنیده اند و تکرار می کنند، احتمالا منظورشان "حاکمیت ملی" است. ولی این شعار خیلی چیزهای دیگر (مثل تقابل قید "ایرانی" با قید "اسلامی" و در نتیجه ضدیت با اسلام) را هم در ذهن تداعی می کند که دستاویز گروهها و جریانات سیاسی مختلف شده است.

2. "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران": احتمالا مردمی که این شعار را سر می دادند، منظورشان همان ضرب المثل قدیمی بود که می گوید: چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. اما از آنجا که این شعار شفاف نیست، از آن برداشت های دیگری (مثل ضدیت و کینه ی قومی و نژادی علیه فلسطینی ها و لبنانی ها) هم شده است و دستاویز جریانات سیاسی مختلف شده است.

3. "اوباما! اوباما! یا با اونها یا با ما": این شعار هم دستپخت جناب آقای سازگارا است و قبل از سیزده آبان، ایشان در صدای آمریکا مدعی شد که "مردم" قرار است در این روز این شعار را بدهند. امری که حتا مورد اعتراض مجری برنامه (جمشید چالنگی) هم قرار گرفت که چه گونه شما پیشاپیش می دانید مردم چه شعاری خواهند داد؟! به هر حال عده یی از مردم این شعار را تکرار کردند تا احتمالا به رابطه ی غیر شفاف دولت ایران با دولت آمریکا اعتراض کنند و نگرانی خود را از امتیازدهی به کشور بیگانه یی که دشمن قدیمی ملت ایران هم بوده است، ابراز کنند. ولی این شعار هم شفاف نیست و از آن برداشت های دیگری (مثل درخواست از اوباما برای دخالت در امور ایران و نقض استقلال ایران) هم می شود و قطعا در روزهای آینده دستاویز جریانات سیاسی مختلف خواهد شد.

من امیدوارم خدا شر این آقا بالاسر ها و "اربابان کوچک آزاده کننده" را از سر ما کم کند. این انقلابیون حرفه یی، در تاریخ هر بار آمدند بهشت بسازند، جهنم ساختند ولی باز هم از رو نمی روند و ول کن معامله نیستند! تقصیری هم ندارند! لابد احساس وظیفه می کنند که به ما ملت بی شعور و نادان و صغیر، خط بدهند که بفهمیم چه کار باید بکنیم!

نمی دانم چه بگویم فقط امیدوارم یک بار هم که شده بروند کنار بگذارند خود مردم رهبری خود را بر عهده بگیرند. امیدوارم همین یک بار ما را رها کنند و نسخه های از پیش آماده شان را (که تا حالا هیچ علیلی را شفا نداده) در حلق ما نریزند، تا ما شعارهای شفاف و روشن خودمان را بسازیم و راه بی نقشه اما روشن خودمان را برویم. الهی آمین.

۱۵ نظر:

رضا گفت...

من مطلبت رو کاملا درک کردم ولی راستش این دو تا شعار "جمهوری ایرانی" و "نه غزه نه لبنان" رو من اولین بار توی فیلمایی که از ایران اومد دیدم. اگرچه مثل تو فکر میکنم خیلی شعارهای ریشه ای و اصیلی نیستن ولی خوب بالاخره بعید نیست یه عده ای گفته باشن و یه عده هم خوششون اومده باشه تکرار کرده باشن. در اینکه رسانه های اینوری این شعارا رو بزرگ میکنن ولی شکی نیست. یعنی حداقل منفعتشون رو نشون میدن که توی این شعاراست. در مورد شعار اوباما ولی تحلیلت کاملا درسته. من شعارای هفته اول رو هنوز هم بیشتر دوست دارم البته به اضافه یکی دو تا شعار که توی نماز جمعه 26 تیر اضافه شدن...

آزاده گفت...

این به قول تو اربابان کوچک همیشه هستند این بار ما باید حواسمان را بیشتر جمع کنیم تا جنبش مان را به اسم خودشان ثبت نکنند.

خورشید عالمتاب گفت...

سلام
کفتار ....؟
می دونی کفتار یعنی چی؟
کی برای آزادی ایران 8 سال جنگید و کیا شهید شدند؟ حالا کفتار کیه؟
کیا توی زندون های ساواک زیر شکنجه برای رسیدن به آزادی جون خودشونو دادند؟ اگر جریان سبزی ها یه جریان خودجوشه و مردم شعار خالصانه می دن حمایت های مالی آمریکا و تصویب بودجه های میلیاردی توی کنگره و سنا برای چیه؟ حمایت های رسانه ای اونا دیگه چیه؟
نه داداش
مصداق کفتارها کسانی دیگه هستند

من درد گفت...

کاملا باهات موافقم. حتی من فکر میکنم کشیده شدن پای روسیه و شعر مرگ بر روسیه هم ناشی از موش دوونی های امثال سازگارا بود.
اما فکر نمیکنم مردم اونقدر که با میرحسین حال میکنن از اونا حرف شنوی داشته باشن. حد اقل تا قبل از پیروزی جنبش که این جوریه.

امیرحسین ایرجی گفت...

در پاسخ به رضا:
رضا جان ما توی ایران بودیم می دونیم چه اتفاقی افتاد. این شعار "جمهوری ایرانی" را همه ی ما اولین بار یا در بالاترین دیدیم یا در صدای آمریکا. آن جمعی هم که نشان داده می شدند، ده بیست نفر بیشتر نبودند.
از شعار نه غزه نه لبنان هم دیگه چی بگم. این تلویزیونها و سایتهای خارجی هیچی از تبلیغ برای این شعار کم نگذاشتند.

امیرحسین ایرجی گفت...

در پاسخ به خورشید عالمتاب!
ای خورشید! ای عالمتاب! از این به بعد اگر خواستی با اعتماد به نفس کامل از کسی ایراد بگیری، اول متنش را بخوان بعد ایراد بگیر. من نمی دونم چرا هر کس کلمه ی "کفتار" را به کار می برد، شما به خودتان می گیرید! ولی این دفعه استثنائا منظورم به شما نبود. شما راحت باش.

آزاده گفت...

جوابت به عالمتاب محشر بود از پستت بیشتر!

رز گفت...

آقای ایرجی مطالبتون برای من خیلی مفید بود. ولی یک واقعیت هست که باید بپذیریم قبول دارم که این شعار ها از ماهواره تبلیغ شد و یا در بالاترین ترویج شد ولی به حال افرادی بودند که این شعار ها رو تکرار کردند. البته خاصیت توده همینه شاید من و شما هم همینطوری باشیم وقتی در تجمع شرکت می کنیم هر شعاری بگند تکرار می کنیم ولی برای کنترل توده مردم باید افرادی باشند که متاسفانه 13 آبان نبودند و من به وضوح دیدم که بعضی افراد خاص سوء استفاده کردند و شعار هایی می دادند که واقعا در شان جنبش سبز نبود.
بچه های دانشگاه تهران طرف سرباز ها پول پرت کردند کار نمادینی بود ولی به نظر من پرت کردن ربان های سبز طرف اونها خیلی بهتر بود. همونطور که در تظاهرات قبل از انقلاب مردم به سربازها گل دادند و بعد از کشتارها شعارشون این بود ما به شما گل دادیم شما به ما گلوله
امیدوارم همه چیز به خیر بگذره. خیلی خوب و علمی نوشته بودید.

رز گفت...

آقای ایرجی مطالبتون برای من خیلی مفید بود. ولی یک واقعیت هست که باید بپذیریم قبول دارم که این شعار ها از ماهواره تبلیغ شد و یا در بالاترین ترویج شد ولی به حال افرادی بودند که این شعار ها رو تکرار کردند. البته خاصیت توده همینه شاید من و شما هم همینطوری باشیم وقتی در تجمع شرکت می کنیم هر شعاری بگند تکرار می کنیم ولی برای کنترل توده مردم باید افرادی باشند که متاسفانه 13 آبان نبودند و من به وضوح دیدم که بعضی افراد خاص سوء استفاده کردند و شعار هایی می دادند که واقعا در شان جنبش سبز نبود.
بچه های دانشگاه تهران طرف سرباز ها پول پرت کردند کار نمادینی بود ولی به نظر من پرت کردن ربان های سبز طرف اونها خیلی بهتر بود. همونطور که در تظاهرات قبل از انقلاب مردم به سربازها گل دادند و بعد از کشتارها شعارشون این بود ما به شما گل دادیم شما به ما گلوله
امیدوارم همه چیز به خیر بگذره. خیلی خوب و علمی نوشته بودید.

زهرا گفت...

به نکته خیلی مهمی اشاره کردی.بعضی ازین شعارهای بودار مطمئنا بعدا دردسر ساز می شود.
اتفاقا چند روز پیش تو بالاترین لینک مطلبی رو دیدم که خطاب به موسوی بود و برای توضیح این که چرا عده ای شعار جمهوری ایرانی رو میپسندند.وقتی مطلبو خوندم دیدم فقط از لزوم جدایی دین از سیاست حرف زده و استدلالش هم این بود که اتفاقای بدی که این 30سال تو ایران افتاده به علت دخالت مذهبی ها و آخوندها ست.و متاسفانه نزدیک 300 نفر هم به این مطلب رای مثبت داده بودند.اینطور سطحی فکر کردن و به نتیجه رسیدن از طرف سبزها واقعا نگران کننده است.

امیرحسین ایرجی گفت...

در پاسخ به رز عزیز

دوست من! گفتی که ما مردم هر شعاری را تکرار می کنیم. من موافق نیستم. این شعارها که توسط ماهواره در دهان مردم گذاشته می شود، به خاطر مبهم بودنشان است. اگر آنها شفاف حرفشان را بزنند مردم به حرفشان گوش نخواهند داد. من بارها دیده ام مردم به شعارهای انحرافی توجهی نمی کنند.

من فکر می کنم وقتی مردم می گویند "جمهوری ایرانی" منظورشان ضدیت ما اسلام نیست، بلکه منظورشان حاکمیت ملی است. اما چون شعار مبهم است، عده یی استفاده های سیاسی دیگری می کنند.

ما باید به یکدیگر هشدار بدهیم که نسبت به ابهام حساس باشیم. حقیقت، همیشه روشن و شفاف است. ما هم باید دنبال وضوح و روشنی باشیم.

ژوكر گفت...

در اين كه هيچ گربه اي در راه رضاي خدا موش ميگيره هيچ شكي نيست. سوگيري تلويزيون هاي خارجي هم كاملا روشنه مثلا همين چند روز پيش ديدم كه صداي امريكا ميرحسين رو نامزد شكست خورده انتخابات ناميد و عده شركت كنندگان در راهپيمايي سيزده آبان رو صدها نفر اعلام كرد. من كه شخصا به اين نتيجه رسيدم ماييم كه بايد كاري انجام بديم بدون توجه به هر طيف و جريان ديگه اي در خارج از كشور. اما هنوز يه مساله برام عجيبه بعضي از اين اربابان كوچك آزاد كننده در حرف هاشون هيچ ادعايي ندارند و مدام عنوان مي كنند كه ما هم دنبال مردم حركت مي كنيم مثل همين سازگارا كه تناقض عجيبي رو در من ايجاد كرده. اما در نهايت فكر مي كنم اين قضيه‏‏‏ چيزي بيشتر از آب گا آلود و ماهي نيست

امیرحسین ایرجی گفت...

در پاسخ به ژوکر
اتفاقا خیلی هم ادعا دارند. چند روز پیش آقای انقطاع در صدای آمریکا صحبت کرد و علناً گفت که ما داریم از طریق ایمیل و وب سایت و ... مردم را سازمان دهی می کنیم
آقای سازگارا هم بارها گفته که شبکه یی در ایران داره که سازماندهی و خبررسانی و ... انجام می ده و طرحی که با آقای نوری زاده و مخملباف از طرف سبزها اجرا کردند (بردن لوح به سفارت آمریکا و عذرخواهی به خاطر اشغال سفارت) نشان داد که حتا نظر بقیه برایشان مهم نیست و رأساً از طرف ما هر تصمیمی که دوست داشته باشند می گیرند. کاری که موسوی هرگز انجام نداده.

حامد گفت...

به نکات نیکویی پرداخته اید متاسفانه با مسدود شدن فضای اطلاع رسانی داخلی نقش شبکه های ماهواره ای در جهت دهی به اعتراضات در خال پر رنگ شدن است و این امر باعث ایجاد نوعی رادیکالیسم و آنارشیسم در جنبش سبز خواهد شد و حتی می تواند موجب از میان رفتن آن شود بنابراین باید با هوشمندی بر شعارهایی تکیه نمود که ضمن کمک به شکل گیری وحدت ملی باعث خلع سلاح رقیب گردد

رز گفت...

منم دیدم که به بعضی شعار ها بی توجهی می شه ولی خوب انتظارم از بچه های جنبش سبز خیلی بیشتر هست. منظور من هم دقیقا همونی هست که شما گفتیید یعنی نیت مردم با نیت شعار سازان فرق می کنه.